Lägerskola!

Som sagt så var klassen iväg på lägerskola! Måndag var det bara ett par stycken som följde med, då det var valfritt. Då kom en veterinär och skulle dra ut tänder på hästar, vilket var väldigt intressant att se faktiskt. Inte själva grejen att hon drog ut tänder utan att se hur veterinären jobbar med just hästar.
Tisdagen började med att vi besökte en Rottweiler-kennel. Det var jättekul, då det var en riktigt stor kennel! Humlegårdens kennel närmare bestämt. Där fick vi veta lite om hur de hade det, vad dom gjorde med hundarna etc. Sedan fick vi leka och gosa på gräsplanen med 9 stycken 7 veckors gamla valpaaaar och sedan fick vi se när han tränade skydd med två av hundarna. De som ville fick vara figuranter, men jag avstod. Hade ramlat omkull innan hunden ens hade börjat springa haha! Men det var riktigt häftigt att se, verkligen. Nu vet jag vad jag vill hålla på med i framtiden... IPO!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen åkte vi till en kogård, där vi fick hjälpa till med vardagliga rutiner och sysslor, och lära oss lite om hur det är att ha en kogård med mjölkkor. Väldigt kul att vara där, dock luktade man starkt av ko när man gick därifrån... Tur att jag inte hade med mig kameran haha!
Efter det besökte vi ett lösdriftstall, active stable, men hade inte med kamera där heller. Var väldigt intressant att se hur allt fungerade där, då man ser till hästens naturliga behov och försöker tillgodose alla dessa behov. Det var väldigt fint där, fräscht och välgenomtänkt haha!
Idag började vi med att besöka en grisgård, där dom hade suggor och kultingar. Det verkligen kryllade av kultingar överallt! Jättesöta var dom! Bjuder på lite bilder.
 
 
 
 
Sedan besökte vi en till kogård där de gjorde egen glass, och jag måste säga att det var nog den näst godaste glassen jag smakat i mitt liv! (godast är kokosglass) Sjukt god, krämig och söt, ååååh jag måste köpa lite av dom snart... Dom skulle stå i en monter på potatisfestivalen och sälja deras glass så lätt att jag ska dit!
 
 
Efter det åkte vi till det bästa stoppet på hela lägerskolan, nämligen får och vallhundar. Hon visade när hon vallade, först skickade hon iväg en BC tik för att söka upp fåren och hämta dom, sedan visade hon lite kommandon och berättade lite hur dom tränade. Sedan tog hon sin BC hane, en arbetsnarkoman som inte riktigt kunde vara stilla för att visa hur olika hundarna jobbade. Det var helt otroligt vilken skillnad det var! Jättehäftigt att se, hur samspelta hund och förare var men hur fokuserad hunden var på bdåe föraren och fåren, och alla visselkommandon hunden lydde och ja helt otroligt!
 
 
 
 
 
 
'
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

På min blogg kommer jag skriva lite om vad som händer i mitt liv, kommer att lägga upp massor av bilder på allt mellan himmel och jord! Have fun :)

RSS 2.0